Mammor


Det viktigaste för ett barn är att vara tryggt. Och vad kan ge ett barn mer trygghet än kärleksfulla föräldrar som är glada, välmående och trygga själva? Sannolikt ingenting. Trygg och glad och kärleksfull blir man om man vårdar sina relationer. Inte bara relationen till barnet utan också till vänner, släkt och partner. De som skaffar barnvakt och går ut och roar sig ibland, även när bebisarna är små, kommer att vara mer tillfreds med sina liv och kunna förmedla tusen gånger så mycket trygghet, som de som sitter hemma och önskar att de kunde gå ut. Det finns inget egenvärde i att vara självuppoffrande.


Ändå laddas allt med skuld – för mammorna. Om pappan engagerar sig är det bra, till och med gulligt och rörande, men om han inte gör det är det som vanligt. Men ve den småbarnsmamma som inte ammar, börjar jobba för tidigt eller dricker vin.



Hittade en blogg där denna texten var skriven ! Och det var så skönt att få läsa en sådan text !
För det är värkligen så det är.
Jag kan slå vad om att om jag var ute en kväll ny när Melina är 2 månader på krogen eller liknande hade många tänk : vad gör hon här ? Har inte hon en liten bebis hemma ? O.s.v !!!!
Menas om Andreas var ute hade det inte varit något konstigt alls ! För det är klart mamman är hemma med bebisen !

Då jag inte ammar tycker jag att jag ocv Andreas har exakt lika stort ansvar och det ska inte vara någon särbehanling som det ofta blir !

En vän sa till mig en gång att den personen som dömer dig för hur du väljer att vara som mamma , är personer som inte har barn och inte vet hur det är !och det har stärkt mig något fruktansvärt !!!

För hur det än är så bryr man sig !
Jag vill ju att folk ska tycka att jag är en bra mamma och inte höra att folk går runt och pratar !
Men även mammor har ett liv tro mig !

Lite mera jämnstäldhet tack !


Kommentarer
Postat av: Lina Henke

Bra skrivet! :)

2011-10-21 @ 11:13:37
URL: http://linnssa.blogg.se/
Postat av: Theresa

thats right!

2011-10-21 @ 12:52:16
Postat av: Erika Svensson

Bra skrivet, jag har dock till och med fått höra att jag är en dålig mamma som skaffar barnvakt för att kunna gå i skolan. Det finns då folk till allt!

2011-10-21 @ 13:11:29
URL: http://19ochmamma.bloggplatsen.se
Postat av: ¿

Jo folk går runt och pratar och det är inte fina saker som säjs

2011-10-21 @ 16:26:26
Postat av: Jessica Gäfvert

Går runt och pratar ?

2011-10-21 @ 18:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0